Přelet nad kukaččím hnízdem
Producent Michael Douglas měl značnou odvahu, když práva na zfilmování divadelní hry podle románu Kena Keseyho svěřil tehdy v USA takřka neznámému režisérovi z východní Evropy. Miloš Forman se mu za to „odvděčil“ doslova pohádkovým úspěchem filmu, který získal hned pět hlavních Oscarů! Na síle dramatu z psychiatrické léčebny se podílela skutečnost, že gradující psychologický souboj rebelantského pacienta s despotickou vrchní sestrou je variací Formanova klíčového tématu – střetu svobodomyslného jednotlivce s mocí panujícího establishmentu. Oba hlavní představitelé tu zahráli své životní role a pro režiséra se dílo stalo jedním z vrcholů jeho tvorby.