Barravento
„Politický film musí být nejen revoluční a radikální, ale také umělecky a kulturně podnětný,“ uvedl režisér Glauber Rocha, klíčová osobnost brazilského hnutí Cinema Novo. Jeho debut, oceněný roku 1962 v Karlových Varech, tak nabízí řadu magických scén rituálů obyvatel rybářského kraje Bahia, zároveň však klade kritickou otázku – jak může mysticismus obstát v boji proti útlaku a vykořisťování? Rochaovo příběhově rozvolněné vyprávění, čerpající z estetiky dokumentárního filmu, je rytmicky i myšlenkově podobné moři, jehož klidná hladina může být každým okamžikem rozbouřena barraventem, prudkým, náhlým a ničivým větrem.