The Best Way to Walk
A boys’ summer camp provides the backdrop for a hidden, simmering drama about a relationship between two young teachers. Claude Miller’s debut is dominated by excellent performances from Patrick Dewaere and Patrick Bouchitey, who also appeared in Karlovy Vary as a director (Cold Moon, 1991).
Philippe is the son of the director of a boys’ summer camp and here, he heads a group which is putting together a theatre performance. His wards and, above all, he, himself, are different from the others, who take part in various sporting activities. His colleagues never miss an opportunity to take the mickey out of Philippe, and one of them, Marc, delights in arranging some coarse and humiliating surprise for him at any given moment. And not just because Marc once caught him dressing up in women’s clothes; the main reason is revenge for the fact that he feels an attraction towards Philippe. For Marc, who builds his reputation upon his muscles and the intelligence of an aggressive manipulator, this idea is unbearable. He plays with the timid and defenceless Philippe like a cat with a mouse. The atmosphere in the camp begins to thicken gradually and the hidden drama eventually comes to a head at the final farewell masked ball. This effective study of two opposing characters is reinforced by outstanding performances from the cast.