A tragicomic mosaic centring on two lifelong outsiders, which is not so much about friendship as about the strange times in which we live. As in Morávek’s previous feature film, Jan Budař is jointly responsible for the story and screenplay, he wrote the music and again took one of the title roles.
Hrubeš and Mareš have been friends since childhood. Hrubeš is a ticket inspector on public transport and sees himself as a cool guy, while Mareš is unemployed and slightly retarded. The bond between them is based not just on years of friendship, but on their shared experience as perpetual outsiders and their desire for love, women and a good job. The two friends live together in Mareš’s small house, where life carries on in its usual boring way until one day everything changes, thanks to an eccentric Slovak director, who chooses Hrubeš as a suitable victim for his new piece of mystification. According to Morávek, his second tragi-comic film “is not so much about friendship but about the strange era in which we live, with all its values, pseudo-values, sicknesses, idols, fake deifications, and all its nervousness, anxiety, idiotic voices on the radio, competitions on every package, all its possibilities and its dreadful solitude at three in the morning...”.