Comeback
Spending years behind bars changes a person. For Miro and Zlatko, two Slovak inmates, the world "out there” has slowly lost its enticing luster: "You have to reeducate yourself, they won’t do it for you,” says one of them. Will the road to freedom have a happy ending or lead back to a gloomy cell?
Spending years behind bars changes a person. When, after 15 or 20 years, you pass through the gate of a high security Slovak prison, it’s impossible not to gasp at the wide-open freedom. Especially if you know that no one from your cell has ever stood on their own two feet. Now you could get your hands on anything you want, but in reality you have nothing – no money, no job, no friends or family. Long years spent in lockup have distorted your thinking. In the end, even the world "out there” has become unrecognizable…. The talented Slovak documentarist has captured the sad fate of two men, Miro and Zlatko, whose time in a correctional facility has completely ground them down. For them, the chance of returning to society is slim because, as one of the protagonists says, "A person has to reeducate himself, they won’t reeducate you.” At the end of this visually powerful film about guilt, the purpose of punishment, and the causes of recidivism we ask ourselves the question: Is it only in their dismal cells that certain inmates find refuge and a place to call home?