Shadow Behind the Moon
A married couple spends the night playing cards with a military man, sitting in their ramshackle hut surrounded by woods. The trio is bound by a friendship which they have managed to foster after the soldier’s relocation to the area. Yet, as dawn gradually approaches, hidden nuances of their mutual relationships, as well as unspoken secrets and lies, start coming to the surface… The film, set in the historical context of the nineties, when thousands of Filipino citizens suffered the consequences of the guerrilla warfare raging between government forces and the communist resistance, is not afraid to touch upon profound questions of morality, manipulation and pretense in the midst of the armed conflict. The picture, shot during the space of a single night in a single location and a single, uninterrupted sequence, succeeds in making the most of the benefits offered by this technique. Its exceptional strength and authenticity are further emphasized by a refined narrative which, as it carefully metes out information to the viewer, turns the story into a spectacular dramatic roller-coaster.