Amir
Now in his thirties, Amir is beleaguered by other peoples’ problems. His friend Ali’s ex-wife and son have gone missing, his sister is desperately trying to break away from the family, and his parents are trying to keep the family together. Amir is a film about contemporary Iran, about a generation whose private lives are determined more by the rules of society than by their own will.
We meet 30-something Amir at a point in his life where he has become the epicentre of other people’s problems. His friend’s ex-wife has gone missing, having threatened to leave the country with the couple’s son; his grown-up sister is desperate to leave home despite their parents’ fierce efforts to keep the family together. It isn’t clear whether Amir intends to help all of them, but no-one’s asking him to… Nima Eghlima’s feature debut is a film about a contemporary Iranian generation that is subject to so many rules there’s no room for free will. Using resourceful image-framing and precision camerawork he articulates issues that are still taboo, but that doesn’t make them any less pressing.