Il divo
Brilantní portrét muže, který vstoupil na politickou scénu Itálie v roce 1946 a dodnes z ní zcela neodešel. Téměř devadesátiletý Giulio Andreotti, křesťanský demokrat, který stál sedmkrát v čele vlády a na rozdíl od řady svých kolegů se nikdy neoctl v hledáčku mafie, v tvůrci budí odpor, ale i fascinaci. V podání skvělého Tonyho Servilla je „božský Giulio“ nevyzpytatelnou bytostí, připomínající loutku, ochotnou obětovat vlastní svědomí své ctižádosti.
Il divo znamená „božský“ a Italové tak ironicky nazývají muže, který vstoupil na jejich politickou scénu v roce 1946 a dodnes z ní zcela neodešel. Téměř devadesátiletý Giulio Andreotti, křesťanský demokrat a zbožný katolík, který stál sedmkrát v čele italské vlády a dnes je senátorem na doživotí, je enigmatickou postavou spjatou s dějinami poválečné Itálie. Za jeho brilantní portrét získal Paolo Sorrentino letos v Cannes Cenu poroty. Politik, který proplouval životem, aniž se kdy střetl s mafií, jež odstranila tolik jeho kolegů a stranických souputníků, který se dokázal ubránit i nařčení z korupce, budí v tvůrci odpor, ale současně ho fascinuje. V podání skvělého Tonyho Servilla je „božský Giulio“ nevyzpytatelnou bytostí, připomínající i fyzicky loutku a dobrovolně odkládající vše lidské včetně svědomí v zájmu své nezměrné ctižádosti. „Je to zlomyslný film, takhle cynický nejsem,“ taková byla reakce Giulia Andreottiho, když zhlédl film o sobě. Dodal ale, že nehodlá tvůrce žalovat, zcela v souladu se svým nevzrušeným oportunismem, který byl vždy základem jeho nezlomné cesty k úspěšné kariéře.