Moje láska k filmu Duch úlu se od prvního ročníku na univerzitě v Johannesburgu, kdy mi ho můj filmem posedlý učitel španělštiny pustil na VHS, nezměnila. Blyštivé, jantarovým světlem prozářené mistrovské dílo Víctora Ericeho patří mezi nejpoetičtější filmové studie o dětské imaginaci a o tom, jak se vytváří a jak nás naopak navěky formuje. Představit tento film v Karlových Varech je jako sdílet s někým svůj vysněný prostor.